Wanneer je veel bezoekers hebt op je website, maar ze zetten niet door om gebruik te maken van de diensten of je producten, dan is het aan te raden om te proberen je conversieratio te verhogen. Als deze hoger wordt zul je zien dat er meer mensen ook daadwerkelijk iets aanschaffen via jouw website. Daarom hier 3 tips die je kunnen helpen bij het verhogen van je conversieratio.
Zorg dat je met een persona werkt
Om ervoor te zorgen dat je jouw doelgroep aanspreekt is het handig om een persona vorm te geven. Een persona is een fictief beeld van een mogelijke klant voor jouw bedrijf. Het is belangrijk om deze zo specifiek mogelijk te maken. Als jouw doelgroep heel breed is, zou je beter met meerdere persona’s kunnen werken.
In de persona neem je allerlei eigenschappen van je doelgroep op. Zo kun je denken aan leeftijd, woonplaats en geslacht. Dit is allemaal feitelijke informatie, ook interesses van mensen zijn belangrijk om te kunnen bedenken of ze tot jouw doelgroep behoren. Zo zal de ene vrouw van dezelfde leeftijd en woonplaats een stuk meer bezig zijn met fashion als een andere vrouw.
Doordat je met de persona een beter beeld creëert bij je klanten, kun je ze vervolgens beter bereiken. Dit kan door middel van specifieke reclame bijvoorbeeld. Bij een jonge doelgroep werkt social media heel goed, terwijl dit bij een oudere doelgroep een stuk minder goed zal werken.
De website of webshop moet goed functioneren
Wat ook erg belangrijk is om jouw conversieratio te verhogen is dat je website of webshop goed functioneert. Het is namelijk zo dat wanneer dit niet het geval is mensen al snel zullen afhaken bij jouw website. Stel dat ze er wel een keer wat besteld hebben en dat ging heel lastig zullen ze ook niet snel nog eens wat bestellen bij je. Daarom is het van groot belang dat je webshop goed functioneert, dit kun je doen door gebruik te maken van een shopbuilder. Dit zorgt ervoor dat de website een stuk professioneler gemaakt wordt. Door hier gebruik van te maken zal een webshop bouwen een stuk gemakkelijker worden.
Voeg een goede service toe aan je website
Iets wat ook door veel mensen op prijs wordt gesteld is een goede service. Als mensen een vraag hebben vinden ze het fijn als deze zo snel mogelijk beantwoordt kan worden. Als je niet snel reageert op de vragen van je klanten, is er een grote kans dat de klanten de producten via een andere website of webshop bestellen. Dit zorgt ervoor dat jij omzet mist en dat is iets wat je liever niet hebt.
Een goede manier van communicatie met klanten zou een chatfunctie kunnen zijn. Dit is een hele makkelijke en toegankelijke manier om contact met jou op te zoeken voor klanten. Je zult dus ook zien dat dat er meer vragen komen als je een chatfunctie gaat toevoegen aan je webshop of website. Wanneer je deze dan snel en op een goede manier kan beantwoorden zul je zeker verschil kunnen zien op je conversieratio.