De definitie van warehousing is het opslaan van producten, deze producten worden dan later verkocht of gedistribueerd. Veel bedrijven kiezen voor warehousing omdat ze zelf niet over een opslagruimte beschikken. Supply chain management speelt hierbij ook een rol. Het is tenslotte van belang dat de samenwerking tussen leveranciers en afnemers goed verloopt.
Waar wordt warehousing voor gebruikt?
In warehouses kunnen producten worden opgeslagen voor een korte of lange termijn. Veel fabrikanten, groothandels en transportbedrijven maken hier gebruik van. Doordat retailers, groothandels en fabrikanten gebruik maken van een externe opslag hoeven ze zelf geen eigen opslag te beheren. Dit bespaart kosten en ruimte. Warehousing zorgt dus voor een stukje gemak voor de klant.
Warehouse management
Warehousing maakt gebruik van een Warehouse Management Systeem (WMS). Dit wordt ook wel supply chain management genoemd. Warehouse management is het beheer van het magazijn. Dit wordt vaak uitgevoerd met een managementsysteem dat naar de invoer, opslag en verzending kijkt. Het systeem geeft altijd informatie over hoeveel voorraad er nog is, waar het ligt, hoe iets verpakt moet worden, hoeveel orders er zijn binnengekomen en informatie over de verzending. Hierdoor is zowel de klant als het personeel op de hoogte.
De keuze voor een WMS
Als je een WMS-systeem gaat uitkiezen is het slim om jezelf vier vragen te stellen. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Met wat voor een markt werk je? Wat voor een bedrijf heb je zelf? En wil je een hele nieuwe techniek of is dat minder van belang? Na het beantwoorden van deze vragen kan je op zoek gaan naar een WMS-systeem dat bij jou past.
Warehousing intern of extern
Je kan je voorraad ook intern opslaan. Dit is aan te raden als je een voorraad hebt die makkelijk te beheren is en een ruimte hebt die groot genoeg is om al je spullen in kwijt te kunnen, ook als je bedrijf groeit. Is dit niet het geval dan is het aan te raden om het extern uit te besteden. Je maakt hier dan gebruik van het personeel, de ruimte en de expertise van de onderneming. Veel warehouses zorgen ervoor dat jij als bedrijf je groeiambities kan waarmaken.