Co-packing: een term die je vast weleens voorbij hebt horen komen. Het klinkt misschien een beetje als een vakterm, maar eigenlijk komt bijna iedereen er vrijwel dagelijks mee in aanraking. Wat is co-packing precies? En wat houdt het co-packing proces in?
Definitie van co-packing
Kort gezegd, is co-packing eigenlijk niks anders dan het inpakken en verpakken van allerlei soorten food en non-food. Iedere verpakking die je ziet in bijvoorbeeld de supermarkt of een detailhandel, is gemaakt in samenwerking met een co-packer. Deze co-packer wordt ook wel verpakkingspartner genoemd en kan jou adviseren over de beste manier van verpakken. Daarnaast kan deze co-packer je ook adviseren over de meest geschikte labels voor jou product, of de beste of mooiste presentatie. Deze presentatie draagt natuurlijk weer bij aan een betere verkoop van het product en een hogere klantwaardering.
Co-packing proces
Een co-packer is verantwoordelijk voor het hele co-packing proces. Dit proces bestaat uit een heleboel verschillende onderdelen; denk bijvoorbeeld aan de dosering van een onverpakt product, de verpakkingssoort die het beste bij het product past, het materiaal van de verpakking of de manier van verpakken. Ook het ontwerpen van de verpakking en de logistiek aan het einde van het traject kunnen een onderdeel zijn van het co-packing proces. Het co-packing proces wordt pas afgerond als het artikel klaar is voor de verkoop.
Soorten co-packing
Er zijn verschillende soorten co-packing. Hieronder staan de hoofdonderdelen van het proces uitgelegd.
- Etikettering. In dit deel van het proces worden er bijvoorbeeld barcodes, adressen of actiecodes aan het product toegevoegd.
- Afwerking. Denk bijvoorbeeld aan het aanbrengen van stickers, labels, of sluitingen.
- Sealen, krimpen, of bundelpakken. Zo kunnen producten als blikjes, flesjes of potten makkelijk in grotere packs verkocht worden.
Naast bovenstaande onderdelen, kan een co-packer nog veel meer verschillende taken van het inpakproces op zich nemen. Het proces kan namelijk per klant verschillen. Daarom gaan veel verpakkingspartners in gesprek met de klant, om kort te sluiten wat het beste co-packing proces voor het product is. Zo voldoet het hele proces, en daarmee ook het eindproduct, volledig aan de eisen en wensen van de klant.